Trip Glow-worm cave & Springbrook Nationional Park

7 oktober 2018 - Brisbane, Australië

Nu na een tijdje in de grote stad Brisbane te wonen, mis ik toch ook wel de prachtige Australische flora en fauna. We besluiten twee dagen op pad te gaan, een dag per auto naar Springbrook National Park en een dag per trein naar Redcliff.

Vooraf zoek ik via Tripadvisor de highlights van Springbrook en omstreken op. We besluiten eerst naar de Glow-Worm Caves te rijden, een goed uur rijden vanuit Brisbane centrum. Wat ben ik hier benieuwd naar, en wat extra speciaal dat deze dieren alleen in Australië en Nieuw-Zeeland leven, en nergens anders ter wereld. Wanneer we de heuvels en haarspeldbochten hebben getrotseerd komen we op deze redelijk toeristische plaats. De eerstvolgende rondleiding gaat over 70 minuten, maar we kunnen gratis de frog cave in, waar we tientallen verschillende kikkertjes spotten. Groen, bruin en geel, goed verstopt tussen de bladeren en onder de grond. Hierna doen we een kleine wijnproeverij, 5 keer proeven voor $4 p.p., omgerekend zo'n €2,30. We eindigen met de zwaarste, eentje met de smaak van Australische christmas cake. Eindelijk, de 70 minuten zijn voorbij en onze gids staat klaar voor de glow worm cave. In en langs het water bij de grot zien we 'water dragons', een soort grote salamanders. Eenmaal binnen bekijken we een filmpje over het leven van de glow worm en komen we erachter dat er duizenden leven, alleen al in deze kleine grot. Ze spreken met elkaar af wie er een aantal uur mag lichtgeven, om vervolgens afgelost te worden door de volgende groep. Ze maken draden, zoals spinnen een web fabricere, en kunnen via een chemische reactie lichtgeven om insecten te lokken. Omdat de vrouwtjes de baby's voeden, kunnen zij het felst met hun kont schijnen. Eenmaal in de grot een onwerkelijk gezicht, in het aardedonker zien we duizenden groenblauwe lichtjes. Je zou haast denken dat het gewone LED-lampjes zijn, maar wanneer de gids met een zaklamp op een paar wormpjes schijnt, zie je dat het echt kleine beestjes zijn.

We rijden door, over de heuvels, de tientallen bochten volgend. Yes, een bord met 'Springbrook' erop, we zijn bijna bij de tweede highlight, een grote waterval die uitkomt in een meer met daaromheen rotspartijen. Onderweg stoppen we nog tweemaal om van het fantastische uitzicht te genieten, zowel van de bergen en de zee, als van de stad met de grote gebouwen; Gold Coast. Eenmaal aangekomen bij het park, parkeren we de auto en lopen we het regenwoud in. We zien een bord met 'Natural Bridge', de naam van de waterval, we zijn nu dichtbij! Even verderop horen we de waterval al en zodra we de hoek om komen, beseffen we beiden dat de rit van 1,5 uur vanuit Brisbane het absoluut waard was. Honderden liters water vallen in het kraakheldere meer, we maken foto's van bovenaf. We zakken verder af naar beneden en kunnen de grot in om de waterval van enkele meters afstand te bewonderen, ik krijg hier weer zo'n kick van! Hier maken we nog wat foto's en kijken een tijdje verbijsterd toe. Op de terugweg blijf ik maar praten over wat we vandaag gedaan en gezien hebben en zoek ik op hoe we via de snelweg terug naar onze stad kunnen rijden. Dit lukt, en binnen een kleine 1,5 uur zijn we weer 'thuis', want zo voelt de stad ondertussen wel :-)