Australië, wat een jaar

21 april 2019 - Perth, Australië

Goeiemorgen Nederland, vanuit Down Under wil ik iedereen hele fijne Paasdagen wensen.
Dat iedereen maar veel warmte en liefde mag voelen met familie en vrienden!
Voor mij is het zover, na bijna een jaar Australië ga ik het land verlaten.
Om precies te zijn, morgen om 18.30 uur (12.30 uur Nederlandse tijd).

Vorige week heb ik de halve marathon voltooid, wat weer een super ervaring en gevoel gaf dat.
Met 500 andere lopers liep ik in een kleine twee uur de 21,1 kilometer.
Daarna heb ik de 1700 verbrande calorieën er weer snel aan gegeten!

Momenteel gaan er allerlei gevoelens en gedachten door me heen.
Vreugde en verdriet, dankbaarheid en overwelming.
Afgelopen donderdag heb ik mijn laatste dag gewerkt en heb ik afscheid genomen van mijn collega's.
Een doos chocola voor de baas gekocht en koeken voor bij de koffie voor de collega's.
Nog wat leuke mensen toegevoegd op Facebook.
Met mijn baas om de tafel gezeten hoe ik mijn opgebouwde pensioen vanuit Australië naar Nederland kan transfereren, en hoe ik in juli vanuit ergens ter wereld mijn Tax kan indienen (belastingaangifte).
Wanneer ik de deur van het bedrijf uitstap, voel ik zoveel opluchting, nooit meer dat magazijn in, nooit meer orderpicken, nooit meer de reis van en naar het werk en in de avonden helemaal op zijn.

Het is een moment op mijn reis waarvan ik wist dat die zou aanbreken, maar die toch heel veel met me doet.
Afscheid nemen van mensen heb ik altijd moeilijk gevonden, maar dat hoort ook bij reizen.
Morgen in de trein naar het vliegveld met mijn backpack zal ook weer een vreemd moment zijn.

Het is niet alleen gewoon een jaar reizen geweest, het heeft me ook ontzettend veel en diep laten nadenken.
Dingen waarover ik in mijn normale (Nederlandse) leven weinig tot niet nadenk.
Over wat me gelukkig maakt, wat ik absoluut niet meer wil of gaat doen, wie mijn echte vrienden zijn en hoe belangrijk familie voor me is.
Maar ook kleinere dingen zoals wat muziek met me doet en een playlist die steeds weer aangevuld wordt met nieuwe nummers.

Het feit dat ik zoveel en zo goed contact met bepaalde mensen heb (vrienden, ouders, mijn broer en zijn vriendin en mijn kleine lieve tweeling nichtjes).
Dat doet me ontzettend goed, maar daar tegenover staat ook soms een schuldgevoel van het missen van de eerste stapjes, eerste woordjes e.d. v.d. kleintjes, het missen van mijn vaders 70e verjaardag over twee weken, familieweekenden etc., etc.
Ook dat hoort bij lang reizen.
Wat besef ik me goed hoe graag ik dat straks allemaal in wil halen, wat echt belangrijk voor me is in het leven!

Ik ben ook trots, ontzettend trots op mijn jaar met wat ik allemaal gedaan heb, gezien heb en hoe het verlopen is.
Dat ik met pijn en moeite bij dit bedrijf binnen ben gekomen zonder enige andere backpackers en dat ik uiteindelijk vele uren voor ze heb kunnen werken in drie verschillende steden.
Trots dat ik daardoor ook met een volle portemonnee het land verlaat en mijn reis verder kan voortzetten.
Dat ik begon met reizen in hostels waarbij ik zelfs met 49 anderen op een kamer heb gelegen en nu in een mooi huis zit met eigen kamer.
Dat ik alle wilde dieren heb gezien die ik wilde zien en nog veel meer, en dat ik alle excursies, trips en bezienswaardigheden die ik wilde doen en zien heb gedaan!
En dat ik meer van het land heb gezien dan ik ooit had kunnen denken vooraf.
Maar vooral ben ik trots op het feit dat ik deze stap heb durven nemen, dat ik mijn grote droom waarmaak en doe wat me echt gelukkig maakt.

Over Australië kan ik niets anders zeggen dan dat het land fantastisch mooi en veelzijdig is, en de mensen ontzettend vriendelijk en behulpzaam.
Ja, ik heb ook tientallen mensen ontmoet die niet vriendelijk waren, maar dat weegt niet op tegen de grote meerderheid.
Het land is duur, maar als je weet waar en hoe te shoppen is het zeker niet zo duur als dat ik aanvankelijk dacht.
Boodschappen bij Aldi zijn goed te betalen, drank van de slijterij en kleding bij grote goedkope ketens zijn niet duur.
Specials bij restaurants beginnen al bij omgerekend €6,60, al betaal je in restaurants soms voor (alcoholische) drankjes wel extreem veel geld.

De veiligheid in dit land is ontzettend fijn, er is zo weinig criminaliteit en de mensen zijn zo netjes.
Geen sigaret wordt hier op de grond gegooid.
Soms blijf ik me nog wel verbazen over bepaalde dingen hier die niet goed geregeld zijn in mijn ogen.
Zoals dat je alleen wanneer je in Adelaide (South-Australia) woont, statiegeldflessen in kunt leveren, nergens anders.
Het zelf grotendeels moeten betalen voor medische zorg, zoals gigantische rekeningen voor opvanghuizen, maar ook voor operaties en tandartsafspraken.
Het niet kennen van reiskosten, vakantiegeld of het opbouwen van vakantiedagen in veel beroepen.
Hoe de regering ontzettend strenge regels maakt, maar waardoor drank-, en drugsmisbruik juist ontzettend groot is en veel dingen onbetaalbaar zijn voor mensen.

Een gigantisch land, van uitersten, en ver weg gelegen van de rest van de wereld.
Een land waar 45 graden geen uitzondering is, maar waar ook meer sneeuw valt per jaar dan in Zwitserland, echt waar.
Een land dat net zo groot is als alle landen in Europa samen en een land dat 'maar' 24 miljoen inwoners telt.
Een outback met duizenden kilomters aan woestijn.
Australië, je was geweldig en ik kom zeker ooit in mijn leven terug, er is hier nog genoeg te ontdekken!

1. Miriam:
    21 april 2019
    Wees trots op jezelf, Loek!
  2. Ankie Smits:
    21 april 2019
    Wat weer mooi verwoord Loek, en mag je zeker heel trots op jezelf zijn. Ik heb genoten van je prachtige verhalen en foto's. Loek je bent een topper en een geweldig lief mens🌝
  3. Magda en Ben:
    21 april 2019
    Hoi Loek, ook wij hebben genoten van je reisverhalen, geweldig wat je allemaal tot nu toe hebt ervaren dat zit in ieder geval in de pocket!! Blijf genieten en we hopen dat als je ooit (😄) terugkeert we weer eens een avondje uit ons pannetje gaan 😜
  4. Pieter:
    Mooi omschreven loek
  5. Ria:
    21 april 2019
    Wow wat een verhaal mooi geschreven over je reis maar ook over je familie en wat het allemaal met je doet 👍👏veel plezier nog
  6. Matthijs en Melanie Malipaard:
    21 april 2019
    Prachtig geschreven Loek! Dit vergeet je nooooooit meer! Liefs van ons!
  7. Tinet de Visser:
    21 april 2019
    Heel gaaf Loek! Wat kun jij schrijven zeg. Geweldig.
    Groetjes Tinet.
  8. Eddy en Marion:
    21 april 2019
    Prachtig verwoord Loek. Mooie voortzetting van je avontuur.
    Gr. Eddy, Marion en Menno
  9. Corrie Leijten:
    21 april 2019
    Prachtig verhaal weer Loekie, veel plezier met de rest van je reis , zal ook best wel weer mooi worden met veel nieuwe ervaringen en misschien tot Augustus.
    Dikke knuffel van ons.
  10. Jack en Miranda:
    21 april 2019
    Wat een indrukwekkende terugblik/samenvatting over jou gevoelens tijdens jou incredible journey.
    Man wat ben jij rijk geworden door deze reis.
  11. Ronald:
    lekker loekie!!!
  12. Jolanda Mathijssen:
    Lieve Loek
    Zo genoten van je vele onwijs mooie foto's en je reisverhaal.
    Iedere dag bij het openen van fb eerst kijken of jij al wat had geplaatst over het mooie Australië
    Dank je wel dat ik heb mee mogen genieten van jouw avontuur !
    Dikke knuffel xxxx
  13. Caroline de Jong:
    21 april 2019
    Wat een mooi verhaal weer! En zo zie je maar dat 1 jaar in een mensenleven toch niets voorsteld! Wat is het snel voorbij! Op naar je vlg avontuur! Veel reisplezier!
    X Caroline
  14. Dominic van drie:
    Mooi verwoord weer loek
    Fijne reis verder
    Je kan merken aan je verhalen idd dat er echt van geniet ook
  15. Monique:
    21 april 2019
    Mooie Paasdagen gewenst en veel dank voor je verslag, reizen biedt idd veel, maar je moet ook veel inleveren weet ik uit eigen ervaring. Maar de herinneringen blijven altijd, die kan niemand je meer afpakken. Hartelijke groeten van Monique
  16. 🚌Yvon:
    21 april 2019
    👍🏼Dank voor je prachtige foto's en verhaal, wat een mooi cadeau💝voor de thuisblijvers en meelezers.
    Succes met je volgende "project"✈️🚂🚤📖🎬📸💻en...kommen Sie gut an!😁
  17. Annemiek:
    21 april 2019
    Mooi geschreven Loek, een mooie afsluiting van een prachtig jaar Australië! Goede reis en veel plezier met je volgende avonturen!
  18. Iris Donkers:
    21 april 2019
    Wat geweldig geschreven weer. Mooi om te lezen en wat een rijkdom wat je hebt mogen zien, meemaken en beleven. Geweldig! Goede reis maatje !
  19. Carolien C:
    Hoi Loek,
    Bedankt voor je mooie reisverslagen, ik heb genoten. Goede reis en geniet nog volop van wat er komen gaat!
    Groetjes Carolien C
  20. Janine van de Velde:
    21 april 2019
    Wat een mooi jaar heb je al gehad en je gaat nog even door zo te lezen. Wat ook gewoon kan omdat je er zelf hard voor gewerkt hebt. Geniet net zoveel van je vervolg zoals je afgelopen jaar al hebt gedaan. Want wat is het een bijzondere en gave reis die je aan het maken bent.
    Dat pakken ze je nooit meer af.
    Liefs en groetjes Janine
  21. Lia v Meel:
    21 april 2019
    Mooi geschreven Loek. Wat een ervaring!
    Genoten van je reisverslagen en foto’s.
    Dit neem je je hele leven mee.
    Geniet nog van hetgeen wat er nog komt.
    Groetjes Lia
  22. Bianca:
    21 april 2019
    Wauw wauw wauw, echt een onwijs gaaf avontuur Loek!!! Hier kun je vele verhalen over vertellen als je weer terug bent! Veel plezier op je verdere reis he, dat dat maar net zo mooi mag zijn! Genietse!!!! Groetjes Biank😄
  23. Pim:
    21 april 2019
    Prachtig broertje. Ik denk dat alle voorgaande reacties perfect verwoorden hoe goed je blog is. Keep up the good work!
  24. Bert:
    21 april 2019
    Heb weer genoten van je verhaal LoeK!!
  25. Angela:
    Goed verhaal maatje!
    Leuk om te lezen.. net of we erbij waren;)..
    Have fun en straks met steefie!
    Doe voorzichtig en tot snel..
    Ennn Dani wil heel snel gaan zwemmen en voetballen;)
  26. Christine:
    22 april 2019
    Lieve Loek. Weer een heel indrukwekkend verhaal geschreven.
    Nu nog je volgende avontuur. Kijk ook weer uit naar je volgende reisverhaal en je thuiskomst.
    Liefs Christine.
  27. Anneke van den berg:
    22 april 2019
    Wij hebben ook weer genoten van je reisverslag .
    Een goeie tijd in Bali
    Jan en Anneke
  28. Maloe:
    23 april 2019
    Hé neefje,
    Wat een jaar! Ik lees je laatste Australië verhaal vanuit de caravan ik Heusden ha ha....wat een contrast! Je omschrijft je ervaringen heel mooi en zo alsof ik ook een beetje in Australië ben.
    Geniet ook weer van je volgende reis! Liefs je nichtje
  29. Marjan:
    29 april 2019
    He Loek, leuk om te lezen wat je allemaal beleeft!! Heel veel plezier en geluk voor je volgende deel van de reis!!! 👏🍀💕
  30. Rowan:
    7 mei 2019
    Gaaf om te lezen, veel plezier met de volgende paar maanden!