Fremantle, een voorstad van de stad Perth

10 februari 2019 - Fremantle, Australië

Zaterdag 2-2-2019, vandaag ben ik 4 weken in Perth en ga ik weer iets nieuws ontdekken.
Op zo'n 70 km. van het huis waar ik verblijf, ligt ten zuiden van Perth, de voorstad Fremantle.
Bekend van de 'Freo doctor', wind die dagelijks rond 15.00 uur Perth binnen komt waaien en de stad wat laat afkoelen.
Ja, Perth is mooi, maar ook erg heet.
Afgelopen week is het niet onder de 35 graden geweest, soms met wind en schaduw heerlijk, soms om te smelten.
Februari is de warmste maand van het jaar in Australië.

Om 8.00 uur vertrek ik van huis, op weg naar het 'Omeo Shipwreck' in Coogee, net onder Fremantle.
Van dit scheepswrak hebben mensen in mijn omgeving nog nooit gehoord, maar ik ga toch eens kijken wat het is.
Aangekomen bij dit punt aan het strand, zie ik inderdaad resten van een flink schip op de zandbodem liggen.
Door het heldere water zijn de resten toch nog vrij goed te zien.

Ik rij door naar Fremantle, en wel naar de Fremantle Prison, een toeristische bezienswaardigheid.
Om 10.00 uur kan ik mee met de eerste tour van de dag, en de informatie boeit direct.
De gids vertelt over het ontstaan van de gevangenis, die voornamelijk bedoeld was voor gevangenen vanuit Groot-Brittanië.
De gevangenis heeft van 1850 tot 1991 dienst gedaan.

Gevangenen hebben zelf de gevangenis moeten bouwen, en als straf mocht er helemaal niet gecommuniceerd worden.
Ook later, in de gevangenis zelf, was het verboden om met elkaar te spreken.
Overdag was dit vrij goed in de gaten te houden voor gevangenisbewaarders, maar 's nachts werd er door het gat onder de celdeuren door gesproken.
Daarop volgend werden houten balken geplaatst onder de celdeuren om dit te voorkomen, met daarin een paar kleine gleuven om toch iets van ventilatie binnen te laten.
Want er was geen raam dat open kon in de cellen, er was geen toilet (enkel een emmer) en geen licht, verwarming of airconditioning.
Diezelfde emmer moesten de gevangenen de ochtend erna gebruiken, ze konden deze omspoelen en zichzelf wassen.
Een groot deel van de dag brachten de gevangen door in deze cellen van 1 meter bij 2 meter, met daarin enkel de emmer en een hangmatje.
Niet alleen zware misdadigers zaten in deze gevangenis, er was bijvoorbeeld ook een gevangene die hier lange tijd door moest brengen voor het stelen van een appel en een brood.
Zo waren er ook een hoop hoogopgeleiden die hier vastzaten.

Eén van die slimme gevangenen stond bekend om zijn ontsnappingen.
Daarom zat hij in een cel met extra dikke wanden met balken die aan de wanden waren bevestigt.
Deze waren vastgemaakt waren met honderden dikke nagels.
Toen hij op een dag ziek werd, gaf de arts aan dat hij meer frisse lucht moest krijgen.
Dagelijks moest hij buiten stenen hakken en werd hij in de gaten gehouden door de bewaarders, de bewaarders haalden de gehakte stenen steeds weg.
Na een aantal weken werden de bewaarders lui en bleven ze op hun post, ze konden hem toch horen hakken, op een pauze van 10 minuten na.
Toen ze op een dag langer dan 10 minuten geen gehak hoorden, gingen ze kijken en zagen ze in de verte het figuur van deze gevangene met het gevangeniskostuum en de hoed, hij was dus toch gewoon nog aan het werk.
Aan het einde van de dag kwam de gevangene niet terug en de bewaarders gingen naar zijn werkplek.
Wat bleek: de gevangene had steeds een deel uit de dikke muur gehakt tot er een gat ontstond, en daar de gehakte stenen voor gelegd.
Hij was door het gat ontsnapt, naakt, want zijn kleding en hoed had hij zo weggehangen dat de bewaarders van een afstand zouden denken dat hij het was.
Naakt zwierf hij door de straten van Fremantle, waarna hij uiteindelijk gevonden werd in een wijnkelder van de wijngaard: dronken naast een wijnvat.

Na het gevangenisbezoek ben ik naar het scheepswrakmuseum gereden om daar een hoop Nederlandse historie te zien en ontdekken.
Zoals Nederlandse ontdekkingsreiziger De Vlamingh die voor het eerst met zijn schip aankwam bij deze kustplaats.
Een prachtig groot museum, en zoals de meeste Australische musea, helemaal gratis.
Vervolgens kort de brouwerij bekeken van het bekende Australische biermerk 'Little Creatures', om daarna de vuurtoren de bekijken en de harde wind te trotseren.

Ik loop naar het Maritiem Museum, waar ik wel een kaartje voor moet kopen, en ik besluit dit te doen, inclusief de 360-graden film 'Ningaloo' over het rif aan de westkust van Australië.
Het museum is, op een echte 'reuzenbekhaai' op sterk water, niet heel erg interessant, dus ga ik snel naar de 25 minuten durende natuurfilm.
Prachtig om het gevoel te hebben zelf langs schildpadden, walvishaaien, octopussen etc. te zwemmen.
Ik loop terug naar de auto, en bekijk nog even in 'The Roundhouse', wat de allereerste gevangenis van Fremantle was.

Wanneer ik met prachtige foto's en nieuwe kennis terug rijd, besluit ik nog langs de 'Dutch Shop' te gaan.
Een hele grappige oud Hollandse winkel met voedingsmiddelen van kroketten tot Brinta pap.
Daar koop ik lekkere curry, een pak stroopwafels en Engelse drop!

De dag erna rijd ik naar een strand op 15 minuten voor een ochtendduik en een ontbijtje.
De Yanchep Lagoon is veel mooier dan ik had gedacht, het eerste deel van de zee is afgeschermd door een groot rif.
Op dit rif kun je in de zee zitten en je kunt er overheen lopen!
Je ziet er zeesterren, visjes, je kunt er prima snorkelen en ook hier is het water weer zo helder.
En veilig, haaien kunnen zo niet in de lagoon komen.
Weer een heerlijk weekend, de rest van de tijd besluit ik om blogs te schrijven en films te kijken.
De foto's van dit prachtige weekend staan er weer op!

1. Anja en Kees:
    10 februari 2019
    Geweldig wakker worden in het koude stormachtige Klundert, met zo'n mooi verhaal en foto's weer Loek!
  2. Ronald:
    10 februari 2019
    ohhh en hier windkracht 7 en slecht weer...
    geniet ervan jongen.
  3. Corrie Leijten:
    10 februari 2019
    Geweldig dat verhaal over die gevangenis, je zou er zitten, dat was echt straf. Leuk om steeds weer te horen hoe je geniet van je reis.
    Groetjes vanuit Klundert met inderdaad storm en regen maar ze zeggen dat we donderdag een vleugje voorjaar krijgen. 10 graden en zon, kan niet wachten op de zomer.
  4. Christine:
    10 februari 2019
    Ik heb weer genoten Loek.
  5. Jack en Miranda:
    11 februari 2019
    Mooie belevenis weer van plaatsen waar niet wij klundertenaren niet alle dagen komen 😎
    Als jij een verhaal schrijft voelen wij de belevenis van jou, knap hoor👌🏻
    Gr van de buren
  6. Anneke van den berg:
    16 februari 2019
    Jonge jonge dit is echt genieten .
    Geweldig ben benieuwd of je nog wennen in ons kikkerlandje .
    Groetjes Jan en Anneke
  7. Pim:
    21 februari 2019
    Weer een mooi verhaal, broertje! Ben toch blij dat ik in dit koude kikkerlandje ben, > 35 graden.. niets voor mij. Geniet er nog van!