Genieten

16 september 2018 - Brisbane, Australië

Genieten, dit blijft nog steeds het belangrijkste woord van deze reis. Dit doe ik voornamelijk in de weekenden, maar dit probeer ik ook doordeweeks te doen. Ondanks dat ik dagelijks zo'n 11 uur van huis ben om te werken inclusief de reistijd, merk ik dat ik geniet. Ik luister mooie nieuwe muzieknummers, ik herken het geluid per vogel en probeer zoveel mogelijk zonnestralente vangen. Ik fantaseer over nieuwe reisavonturen en denk aan wat ik allemaal al gezien heb. Ik ben blij en tevreden met m'n job, waar ik nu op alle afdelingen binnen het bedrijf kan worden ingezet. Vanaf eergisteren ben ik voor een week teamleider van de orderpickers, omdat de huidige op vakantie is. Ik geniet, van ieder moment.

Afgelopen week vroeg ik mijn nieuwe collega hoe het kan dat hij de volledige zeggenschap over zijn twee kinderen van vier en vijf heeft, en of hij gescheiden is. Deze vragen speelden al langer door mijn hoofd vanaf het moment dat ik hoorde dat hij de kids altijd heeft. Jordan, een 31-jarige Kiwi (afkomstig uit Nieuw-Zeeland), vertel de me eerlijk zijn verhaal: zijn vriendin en hij waren verslaafd aan 'Ice', ook wel bekend als de zeer verslavende drug Crystal Meth. Toen bleek dat ze zwanger was, spraken ze af te stoppen met het gebruik. Hij kwam er na de bevalling echter achter dat ze nog steeds stiekem veel gebruikte. Het liet hem geen andere keuze dan haar te verlaten en de kinderen mee te nemen, en tot op de dag van vandaag is er geen enkel contact meer tussen hem en zijn ex-vrouw en niet tussen haar en de kinderen. Een verhaal dat me de gehele week heeft beziggehouden. Iedere dag vertrek ik 10 minuten voordat m'n trein gaat van huis, echt ideaal. Wanneer ik naar m'n werk loop kijk ik naar de 'Mack' trucks, grote Amerikaans ogende vrachtwagens. En de 'Road Trains', vrachtwagens die wel tot 50 meter! mogen worden, en als een trein goederen vervoeren.

Waar ik me ook over verbaas, is het feit dat ik in bijna vier maanden buitenland geen één keer ziek ben geweest, ondanks al het goedkope eten en drinken. Al moet ik zeggen dat we gisteren bij het Jamie Oliver restaurant niet goedkoop, maar wel héél lekker hebben gegeten en gedronken. En afgelopen vrijdag werd er weer heerlijk voor me gekookt. Vandaag ben ik uitgenodigd voor een diner bij het Australische meisje en haar tante, ook dat sla ik natuurlijk niet af. De thee'tjes die ik het en der bestel zonder melk, blijven een vreemd gezicht voor de Aussies hier. Aussies blijken ook wel ruiger te zijn dan wij Europeanen, zo zijn wij veel liever en romantischer zoals ik hier hoor (voor sommige Nederlandse dames moeilijk voor te stellen schat ik zo in). Gisteren voor het eerst in 4 maanden naar de kapper geweest, en doordat een honoseksuele Engelse student me knipte en dit ruim een uur duurde, kreeg ik $20 korting, prima! Vorige week naar het Brisbane Festival geweest en daar de lichtshow in het water gezien.sommige hamburgers hier zijn immens, en ik heb afgelopen week voor het eerst een ‘Snack Pack’ geprobeerd, een Kapsolon fastfood meal, maar dan zonder sla zoals wij die kennen.

Zojuist ben ik terug gekomen van een Thaise festival in het park voor m'n huis, waar ik naast eten en drinken kleine verse ananassen heb gevonden en er een pakje van heb gekocht om te geven vanavond. En ik heb net m'n eerste blog verstuurd naar de website http://www.ikbenopreis.nl, waar het op gepubliceerd zal worden en waar maandelijks 20.000 mensen op kijken. Gisteren ben ik in contact gekomen met Timo, een jongen die betaald de wereld over reist. Hij kan me hopelijk adviseren hoe je als reiziger met netwerk marketing wat kunt verdienen!

Ik blijf me hier ook geregeld verbazen over restaurants met een bord 'BYO' (Bring Your Own) voor de deur, dit zijn vaak restaurants zonder drankvergunning die het prima vinden als je he eigen alcohol meeneemt, ik heb dit echter nog niet gedaan. Wat me ook nog steeds verbaasd, zijn de huisjes of huizen hier die weinig tot helemaal niet geïsoleerd zijn, bij ons niet voor te stellen. En zomaar hordeurtjes als voordeur, maar het kan hier omdat er zo weinig criminaliteit is. Jaloers ben ik daar op. En het feit dat hier geen echte linkse en rechtse politieke partijen zijn, er bestaan hier geen politici als Geert Wilders. Het is hier multicultureel dat er gewoon met elkaar wordt omgegaan. Taferelen als met Pin Fortuyn en Theo van Gogh zijn hier niet voor te stellen.

Ik ben nog benaderd door Omroep Brabant en een Nederlandse radiozender in Australië omtrent mijn farmwork, maar ik heb dit afgewezen omdat ik dit hoofdstuk heb gesloten. Deze week vroeg m'n Chinese huisgenootje me om advies: 'Loek, hoe weet ik wat ik wil in en met mijn leven en hoe word ik gelukkig?' Mooi dat deze vragen spelen bij een meisje van 21 jaar oud. Mijn antwoord was: 'volg je hart, laat je niet tegenhouden dromen waar te maken, en laat de mening van anderen achterwege. Het is ontzettend lastig om achter die levensvragen te komen, maar als je die eenmaal hebt ontdekt... Geef het tijd en denk goed na.' Ze gaat dit proberen en bedankte me voor het boeiende gesprek.

Ik heb tot slot de app 'Happiest Hour' ontdekt, een app die precies aangeeft waar en wanneer het happy hour is in de stad en waar je dan goedkoop kunt eten en drinken. Werkt ideaal! Het wordt hier warmer en warmer, maar ik geniet ervan. Dit weekend twee dagen 29 graden, heerlijk. Er staan weer foto's bij m'n blog, groetjes!!

1. Anja en Kees:
    16 september 2018
    Vooral het kappers bezoekje ben ik heeel enthousiast over Loek! Haha ..super hoor hoe jij kunt vertellen! Kijk al weer uit naar het volgende. Veel plezier bij het etentje! Tot schrijfs. X
  2. Corrie Leijten:
    16 september 2018
    Leuk verhaal weer Loekie en ook nog een mooi kapseltje, goed bezig.
    Dat was wel erg lekker denk ik bij Jamie Oliver in zijn restaurant, het ziet er in ieder geval smakelijk uit.

Knuffel van mij.
  3. Cora Fritz:
    16 september 2018
    Idd beter zo weer je haar😂
    Geniet verder nog maar van je reis!
  4. Christa Geerts-Snel:
    16 september 2018
    Was weer heerlijk om te lezen Loek, zo op zondagmorgen in het zonnetje met een bakkie koffie erbij. Moet ook zo lachen om die foto's.... Voorheen ruige/prachtige natuur en enge/bijzondere beesten en andere bijzondere plaatjes, nu vooral eten, feesten en naar de kapper (-:
    Je raakt volgens mij al aardig ingeburgerd 😉
  5. Monique:
    16 september 2018
    Mooi verslag weer Loek, leuk om te lezen. Lekker verder met genieten, groeten van Monique
  6. Christine:
    16 september 2018
    Ik heb je reisverhalen van je moeder gekregen.
    Weer een mooi verhaal en heerlijk eten zo te zien.
    Blijf geniete Loekje.
  7. Daan:
    Knipbeurtje was wel nodig 🤣👌
    Mooi verhaal weer maat!! Genieten met een grote G!
  8. Angela:
    17 september 2018
    Leuk loek!! Veel plezier nog.. je kapsel is nu beter!houden zo
  9. Anneke:
    5 oktober 2018
    Heel mooi wat kun je toch geweldig schrijven.wij genieten ervan. Kus van ons.😘😘