North Stradbroke-Island

28 oktober 2018 - North Stradbroke-eiland, Australië

De laatste drie weken in Brisbane, dus nog zoveel mogelijk gave dingen zien hier. Te beginnen met het eiland North Stradbroke-Island!

Doordeweeks besluit ik 'Straddie' te gaan bezoeken en hoor ik van collega's dat dit zeer de moeite waard is. Ik zoek op hoe ik daar het gemakkelijkst kan komen, wat de bustijden op het eiland zijn, de highlights en overnachtingsmogelijkheden.
Op zaterdagmorgen vertrek ik op tijd, in mijn kleine rugzak past alles precies. Via de trein en een bus kom ik bij de ferry die mij en nog zo'n 40 toeristen in 20 minuten naar het eiland vaart. De busaansluiting is prima en voor ik het weet kom ik bij hét hoogtepunt van het eiland: Point Lookout. Ik bestel een grote salade, vind een bankje met uitzicht op zee en geniet van het moment. Vanuit daar ga ik de Gorge Walk doen, via een pad kom ik bij cliffs waar golven op stuk slaan. Middels een houten pad kom ik langs groene flora en zie ik twee kangoeroes springen. Het fijne aan dit eiland vind ik nu al de rust en het feit dat er weinig toeristen zijn. Als ik de hoek om ga hoor ik dat er een evenement gaande is; het blijkt om een surfwedstrijd te gaan. Honderden surfers in de zee en tientallen toeschouwers die het schouwspel vanaf het strand aanschouwen. De geur van verse hamburgers komt me tegemoet en ik besluit die ook nog maar te bestellen. Vergezeld met een blikje cola bekijk ik met ietwat jaloezie hoe goed de surfers zijn. Om niet teveel tijd te verliezen besluit ik verder te lopen.

De Whale Trail staat me te wachten, een tocht langs de kust met, zoals de naam al doet vermoeden, kans om walvissen te spotten. Helaas is me dat deze keer niet gegund. Ik loop omlaag via een bruggetje het strand op. Daar, waar ik duizenden grote schelpen en kleine kwallen zie. Uiteindelijk kom ik aan op Cylinder Beach, het is ondertussen 29 graden en ik voel de neiging tot een verkoelende duik. Eerst maar eens naar het enige hostel op dit eiland om te zorgen dat ik vannacht hier kan slapen. Aangekomen bij dit YHA hostel blijkt het al voor heel het weekend volgeboekt te zijn. Ik verander mijn plan en besluit de laatste ferry deze avond terug te pakken naar het vaste land.
Wanneer ik richting de dichtstbijzijnde bushalte loop, kom ik langs een 'drive through' botlle shop, zonder auto zal ik hier vast ook een biertje kunnen scoren en dit blijkt gelukkig zo te zijn. Ik pak de bus en zie opnieuw een kangoeroe. Ondanks dat ik er intussen al honderden heb gezien op mijn trip, blijven deze dieren toch bijzonder.

Eenmaal aangekomen bij de volgende bestemming bekijk ik een cricket wedstrijd van een stel gemixte jongeren. Ik tuur vervolgens over het water, waar de schittering van de zon op schijnt. Er komen hier soms dolfijnen voor, nu niet. Het is jammer dat de bus maar op twee plekken stopt, en het eiland te groot is om te voet te bezichtigen. De schemer valt en ik kom bij een grote markt aan een boulevard. Ik bekijk wat kraampjes, eet een heerlijke rijst met currie en pak de ferry terug naar het vasteland. In de trein op de terugweg naar m'n appartement bekijk ik mijn foto's en selecteer de mooiste. Alweer een mooie nieuwe ervaring, op naar volgend weekend!

1. Aad Adriaans:
    28 oktober 2018
    Het is weer apart en weer ontzettend fijn om te lezen en de foto's te bekijken. Het is hier op het eiland Lanzarote ook erg mooi, maar erg toeristisch en niet zo exotisch, temp rond de22 gr. En beide lekker bruin, dinsdag na 4 weken weer naar huis de kou in.Loek bedankt tot dusver voor de reisbloggen, geniet er intens van en tot dan! 💑👍🌞😹✈️🤗
  2. Christine:
    28 oktober 2018
    Weer een mooi verhaal Loek ik geniet ervan
  3. Dimphie:
    28 oktober 2018
    Wat een geweldige ervaringen Loek. Leuk om je reisverslagen te lezen!
    Blijf genieten en nog heel veel mooie, spannende, fantastische momenten!
  4. Loek:
    28 oktober 2018
    Dankjewel Aad, Christine en Dimphie! Leuk dat ik jullie een beetje mee Jan laten genieten van deze ervaring voor het leven 🤩
  5. Ria:
    Lekker genieten we blijven je volgen gr Leo Ria
  6. Christa Geerts-Snel:
    28 oktober 2018
    Jammer dat je niet een dagje langer op dit mooie eiland kon blijven, maar weer leuk om te lezen en prachtige foto's. Even je rechtervoet weg fotoshoppen, en dan heb je een prachtige foto om in te lijsten 😂
  7. Caroline de Jong:
    28 oktober 2018
    Weer mooie ervaringen op gedaan Loek! Op naar je vlg avontuur! Ik kijk er weer naar uit! Enjoy! 😘
  8. Loek:
    28 oktober 2018
    Bedankt! Ik kijk er ook weer naar uit!!
  9. Rowan:
    Tof!!
  10. Ronald:
    29 oktober 2018
    en wederom leutig verhaal loekie!!
  11. Franca Konings:
    Prachtig weer Loek. 👍