Laatste keren naar de oostkust

3 november 2018 - Wynnum, Australië

Het is vandaag alweer 3 November, de eerste kerstversieringen worden her en der opgehangen en m'n ouders hebben voet op Australisch grondgebied gezet. Nog een week werken, nog een week gemiddeld 31 graden en nog een week van mijn appartement en de stad Brisbane genieten. Nog een ontbijt met collega's een lunch met collega's en een borrel met collega's voor mijn afscheid en dan ben ik weg.
Volgende week maandag vlieg ik naar de wereldstad Melbourne, waar we een appartement aan het strand hebben gevonden en toegewezen hebben gekregen! Na de Great Ocean Road zal ik daar mijn laatste zeven maanden Australië verblijven. Werk vinden, op woensdagavonden volleyballen op het strand, leren surfen en zoveel mogelijk van de stad en de omgeving zien. Starten met de opbouw van een eigen websites en veel blogs voor websites schrijven.

Een week geleden wilde ik nog vier plekken rondom Brisbane zien, en dus plande ik weer een vol weekend om dit in de praktijk te brengen. Op zaterdagmorgen vertrek ik om 9.10 uur uit m'n appartement, om 9.20 uur zit ik in de trein die richting de kust rijdt. In 40 minute stap ik uit bij station Wynnum, een naar horen zeggen leuke kustplaats. Na een kleine tien minuten kom ik bij de zee aan en zie ik voor het eerst sinds maanden weer pelikanen. Iedere paal in het water is bezet door ze. Het weer in de 'Sunshine State' is weer heerlijk.

De keuzes die ik vanaf deze plek heb is of om naar de Wynnum Mangrove te lopen drie km. verderop, of om een kustwandeling te maken naar het stadje Manly, ik kies de tweede optie. De glinstering van de zon op het water, de bootjes en de bergen op de achtergrond geven me weer een vakantiegevoel. Na een half uurtje lopen eet ik ergens een broodje en zie ik een onthoofde en aangespoelde zeeschildpad, het doet me beseffen dat die hier ook gewoon voor de kust leven. Het geluk is aan m'n zijde, want even later zie ik een levende zeeschildpad in het water, ik maak snel een paar foto's. Even verderop kom ik aan het begin van Manly aan, waar tientallen kinderen in een lagoon spelen. Vaders staan onderling te barbecueën. Langs de haven loop ik door naar het stadscentrum, daar blijkt een markt met Halloween thema te zijn. Na wat kraampjes gezien te hebben en een milkshake te hebben gedronken besluit ik van daaruit naar het station te lopen.

De trein brengt me in twintig minuten in Cleveland, het eindstation. Hier ben ik naartoe gegaan om de grote haven te zien en de vuurtoren te bezichtingen. Na een flinke wandeltocht kom ik aan bij de vuurtoren, die een stuk kleiner blijkt te zijn dan vooraf gedacht. Ik neem even de tijd om aan het water te gaan zitten met onder me op rotsen honderden krabbetjes. Wanneer ik uit de wind terug loop, merk ik op dat ik verbrand ben op mijn bovenarmen en dat het uit de wind toch wel erg warm blijkt te zijn. Gelukkig zit ik snel weer in de trein met airconditioning terug naar de stad.

De volgende dag ga ik niet alleen op pad, mijn collega komt me namelijk met de auto ophalen om naar Sunshine Coast te gaan. Na 1,5 uur rijden komen we in de plaats Caloundra, daar waar ze zelf een hoop jeugdherinneringen heeft. Voordat ik Brisbane verlaat vond ze dat ik dit nog moest zien. We parkeren de auto in dit toeristische gebied en komen via een trap op het strand. De hoge golven zijn uitnodigend om te surfen of te zwemmen, wij besluiten te gaan zwemmen. Vanuit het water zijn eilanden te zien en bergen, het water is niet koud en helderblauw, het doet me haast denken aan Whitsunday Island! Na het zwemmen pakken we een lunch-to-go en eten we op een grasveld met uitzicht. Ze neemt me even later mee naar een uitkijkpunt en nog een aantal andere mooie stranden. Caloundra is absoluut één van de mooiste dingen die ik in de omgeving van Brisbane heb gezien, ik dank haar hartelijk wanneer ze me weer thuis heeft afgezet. Wat weer een super mooi weekend met nieuwe dingen, volgende week beloof ik mezelf mijn gemak weer eens te houden :-) (Er is weer een nieuw fotoalbum geplaatst).

1. Monique:
    3 november 2018
    Fijn om weer mee te lezen Loek. Mooie reis. Succes met de verhuizing.
  2. Ronald:
    3 november 2018
    Man man wat hen je het toch druk!@
  3. Corrie Leijten:
    3 november 2018
    Leuk dat je ouders onderweg zijn, ik heb je moeder nog gesproken de dag voor vertrek en gezegd dat ze je een dikke knuffel moet geven. Man man man wat heb jij een gave tijd daar down under.

xxx Corrie.
  4. Anja en Kees:
    3 november 2018
    Wat een " weeelde".. super dat je ouders er zijn. Iedereen een fijne tijd met elkaar, geniet! en h.gr. Xxx
  5. Bert:
    3 november 2018
    Heb weer genoten van je verhaal Loek
    Gr Bert
  6. Franca Konings:
    Veel plezier met je ouders. Ga samen genieten. 👍
  7. Aad Adriaans:
    4 november 2018
    Zoals verwacht weer een prima verslag, groeten aan je ouders van mij en Maria, All the best. 😹✊️
  8. Ankie Smits:
    4 november 2018
    Wat weer een mooi verhaal, doe de groetjes aan je ouders en geniet van jullie samen zijn
  9. Christine:
    4 november 2018
    Mooi verhaal Loek en nu maar wachten op je ouders.
    Wens je hele fijne dagen samen.