Airly Beach, Magnetic Island & Mission Beach

16 juli 2018 - Airlie Beach, Australië

Met de bus kom ik na een rit van vijf uur aan in Airly Beach, een stadje die bekend staat om de boottrip vanuit daar naar 'Magnetic Island'. Ik vind een goed hostel wat nog met stip de goedkoopste is van mijn reis tot dusver. Via Tripadvisor ontdek ik dat er ook in dit stadje wat leuke bezienswaardigheden zijn, en besluit pas de dag erop de ferry naar het eiland te pakken. Vanuit het hostel beklim ik te voet Castle Hill, een berg van 300 meter, te zien op de laatste foto van het laatste fotoalbum. Behoorlijk bezweet bereik ik de top en het uitzicht is prachtig. Ik word nieuwsgierig naar Magnetic Island, dat ik in de zee zie liggen. Na een sloot water in mijn hostel, ga ik op zoek naar de kunst, die overal in deze stad te zien blijkt. Ik schiet wat foto's en bezoek 'The Strand', een boulevard aan het strand. Ik drink wat op een mooie plek en pak, terug in het hostel, mijn tas voor morgen. Via een Amerikaanse arts in mijn kamer maak ik een besluit voor welk hostel ik daar kies en welke highlights ik op het eiland sowieso wil zien.

Ik ben vroeg wakker, zoals vrijwel altijd, bepakt en bezakt loop ik naar de ferry. Wachten totdat de shuttlebus gaat duurt me weer te lang. Om 9.00 uur zit ik op de boot en binnen een half uurtje meren we aan. Op het eiland zijn overal roze 'topless' (cabrio) autootjes te huur, toch ga ik voor een busticket waarmee ik heel de dag op en af kan stappen waar ik wil. Startend bij mijn hostel en lopend naar de 'Forts Walk' start mijn volgende eiland tour. Dit eiland heeft de grootste populatie koala’s van heel Australië, en tijdens deze wandeling heb je kans er één of meerdere in het wild te zien. Yes, onderweg naar de forten en bunkers kom ik er één in het wild tegen, en even later zelfs één met een kleintje bij der! Nadat ik de bunkers heb bereikt en van uitzichten heb genoten, rijd ik met de bus naar een rotsformatie waar wilde walibi’s leven. Ook deze zie ik en deze heeft zijn jong in haar buidel, nog zó klein. Andere plaatsen op het eiland blijken niet zo bijzonder,. In de avond pak ik nog een keer de bus voor een 'paddenrace', een lokale wekelijkse wedstrijd op het eiland waarbij je geld kunt inzetten op de pad die het eerst uit de ring is. Helaas is de race deze keer verplaatst naar het weekend.

De dag erna pak ik de ferry terug naar Airly Beach, waarna ik weer op Greyhound bus stap.

Aangekomen op Mission Beach kom ik erachter dat hier niet gek veel te doen en te zien is, toch vind ik het zonde om iets te missen. Ik blijf er één volle dag en rij dan door naar mijn eindbestemming: Cairns. De vriendelijke manager van het hostel adviseert me een wandeling door het nationaal park en over het strand. Het blijkt niet voor niets, want ik zie mijn eerste kangoeroe in het wild, snel duikt het terug de bossen in.even verderop schiet iets groots weg langs mijn pad, dit is geen salamander... Ik gooi een stok de kant op waar vandaan het geluid kwam en ik hoor de vermoedelijke slang verdwijnen. Langs het strand zie ik prachtige villa's staan en wat locals die hier hun vakantie met kinderen vieren. Op het strand vind ik een zeester en een kokosnoot, ook dit vind ik bijzonder. In de avond eet ik heerlijke noodles met groenten alvorens ik mijn tocht tot Cairns volbreng. Aangekomen in Cairns heb ik 2400! km. met de bus langs de oostkust van Australië erop zitten. Vergelijking: rijden van Breda naar Thessaloniki Griekenland. Er staan me daar de laatste twee trips te wachten: twee dagen en een nacht tropisch regenwoud en een dag Great Barrier Reef :-D

1. Corrie Leijten:
    16 juli 2018
    Kan niet wachten op je volgend verhaal, lijkt me spannend om s'nachts in een tropisch regenwoud te zijn.
  2. Anja en Kees:
    16 juli 2018
    Wat een geweldige foto's weer!!!
  3. Pim:
    22 juli 2018