Newcastle, Port Macquarie & Byron Bay

22 juni 2018 - Newcastle, Australië

In mijn laatste blog verliet ik Sydney en begon mijn reis richting de top van Down Under. Nu, 763 km. verder, schrijf ik op mijn laatste middag in Byron Bay m'n blog. Omdat ik zoveel zie en doe op een dag, hou ik voor mezelf de hoogtepunten en bijzondere dingen bij. Echter zal ik niet meer dagelijks beschrijven wat ik gedaan heb, simpelweg omdat ik niet meer weet wat ik welke dag precies heb gedaan. Ik beschrijf het voor het gemak nu per locatie:

Newcastle: Ik kom met de bus aan na een prima rit van drie uur, het is hier 20.45 uur. Via Google Maps zoek ik naar 'hostels', het eerste hostel blijkt gesloten te zijn. Met ietwat verhoogde spanning loop ik door naar een tweede hostel. Die is open én hebben plek! Ik kijk in het hostel rond en lees over bezienswaardigheden in Newcastle. Het hostel is oud, maar erg sfeervol. In de huiskamer lijkt het wel of je op een schip zit. Ik boek direct nog een tweede nacht bij en ga de stad nog even ontdekken.

De ochtend erop word ik om 6.00 uur wakker van gedruppel op m'n hoofd, als ik dit aangeef bij de receptie krijg ik ter compensatie een kamer voor me alleen. Later blijkt er een leiding te zijn gesprongen. Ik kleed me warm aan en ga vroeg de kust verkennen. Ik loop naar de vuurtoren en hoor van een vrouw dat je in de verte walvissen kunt zien spuiten, ik zie het! Een heel vette ervaring. Ik zie in de verte op een heuvel een fort, ik beklim de heuvel en het oorlogsfort blijkt gratis te bezoeken. Omdat ik hier vooral ben om 'Port Stephens' te zien, pak ik een bus die daarheen gaat. De chauffeur vertelt me dat het een tocht van twee uur is en het gebied groot. Ik laat me adviseren waar uit te stappen en loop via een hike van 3 km. naar een baai met twee prachtige stranden en een eilandje. Ik ga nog met de bus naar een tweede baai en eet daar de beste fish & chips van deze provincie. De laatste bus brengt me terug naar de stad waar mijn hostel is en ik slaap die nacht als een roos.

Ik eet in de ochtend een broodje aan het strand met uitzicht op surfers die de kou en de hoge golven zonder moeite trotseren. Ik besluit naar het redelijk onbekende Blackbutt Reserve te gaan met een bus. Ik ben mooi op tijd voor de koala's die er om 14.00 uur te eten krijgen, de tijd waarop ze het meest actief zijn, koala's slapen 18 tot 20 uur op een dag. Ik bewandel het park en zie voor het eerst in het wild de in Australië onomstreden 'kookaburra'. Ik ga nog een stukje het regenwoud in waar het ineens fris en donker is. Boven me zie ik beesten in bomen klimmen en hoor ik zwaar gefladder, het blijken honderden 'vleerhonden', grote vleermuizen.

Port Macquarie: Ik kom na een busrit van zes uur om 1.00 uur aan in dit stille dorp. Via Google Maps vind ik het hostel (wat zou ik zonder moeten, ik vind er straten, winkels, hostels en restaurants mee). Ik blijk alleen te slapen in m'n vierpersoonskamer van dit tropisch ogende hostel. Ik doe de cliffwalk naar de vuurtoren, waar je naar verluid het beste walvissen en dolfijnen kunt spotten. Onderweg ga ik naar een koala hospital, waar dit dorp om bekend staat. Ik zie daar koala's 'revalideren' van bosbranden, aanrijdingen en ziektes, een heftig gezicht. Na een tocht van 8 km. kom ik bij de vuurtoren en zie voor mijn neus dolfijnen in de zee! Het wordt al donker en fris en ik zie het niet zitten dat eind terug te lopen. Ik raak aan de praat met twee oudere Australiërs over een 'walvisapp' waarmee je kunt zien of, en hoeveel, walvissen er voor de kust zitten. Ze kunnen me niet helpen met bus tijden, maar stellen wel voor me terug naar mijn hostel te brengen, dit sla ik uiteraard niet af!

Er staat erg veel wind en het regent de gehele dag, ik kan niet veel buiten doen. Ik ga naar de bioscoop en zit daarna wat uren in de 'leeskamer' van m'n hostel. Ik kom per mail in contact met twee eigenaren van reiswebsites en ik kan voor die sites 'gastblogger' worden! Ik schrijf dan periodiek een blog over steden, gebieden en highlights. Wanneer dit naar tevredenheid gebeurd, word ik hiervoor 'beloond' in de vorm van gadgets, borrels en diners, en evt. daagjes of weekendjes weg :-D Ik ren door de regen met een trots gevoel naar de Mc Donalds en wacht tot mijn bus van 0.25 uur vertrekt.

Byron Bay: Na een nachtje overgeslagen te hebben, kom ik op m'n verjaardag in het bruisende en ietwat alternatieve Byron Bay aan. Ik loop via het strand naar de vuurtoren en zie walvissen in de verte spuiten, wat een verjaardagscadeau! Het is lekker weer en omdat het Belgische meisje van Sydney en ik van elkaar weten dat we hier beiden zitten, spreken we af op het strand. Het klimaat laat het eindelijk toe om in de zee te zwemmen, die me meevalt wat de kou betreft. Super! In de avond eten we in het hostel (iedere avond gratis avondeten) en drinken we op mijn verjaardag. Ik ontmoet drie Australiërs en twee Kiwi's (Nieuw-Zeelanders). Eén van de Australiërs komt uit Cairns en kan me daar wellicht aan werk helpen. Ik ontmoet, aardig in de olie, nog een meisje uit Limburg. Het klikt en we spreken af de komende dagen samen leuke dingen te doen. Zij boekt twee dagen bij en er ontstaat meer dan alleen vriendschap. We hebben lol, snorkelen bij een scheepswrak en kijken samen series. Helaas moet ze door naar het zuiden om daar te gaan werken en ik door naar het noorden, we nemen afscheid. Vandaag gesnorkeld, krabben gezien en scholen tropische vissen gezien in golven, fantastisch! Doordat de golven zo hoog waren en de stroming zo sterk ben in maar niet te lang in het water geweest. Nu mijn tas pakken en morgen om 6.45 uur door naar de stad Goldcoast, ook wel 'Surfers Paradise' genoemd. Op naar nieuwe avonturen en bijzondere ontmoetingen :-)

1. Marjan:
    22 juni 2018
    👏👏👌👌 leuk Loek!! Ik wil ooookkkkk terug 😉😋!
  2. Ans Croonen:
    22 juni 2018
    Wat is het geweldig mooi.Geniet er maar lekker van.🤗🤗💋
  3. Anja en Kees:
    22 juni 2018
    Sjonge Loek wat toch gaaf om te lezen allemaal! Echt waar voor ons " geld" hihi... zit al te wachten op het volgende..en meer dan vriendschap, altijd leuk! 😜
  4. Yvonne:
    22 juni 2018
    Weer genoten van je prachtig verhaal!
    Dikke knuffel van mij ❤️❤️
  5. Mirna:
    22 juni 2018
    Leuke Blog weer Loek. Geniet weer van je komende avonturen.
  6. Ronald:
    leuk allemaal loekie!!!
  7. Christine:
    22 juni 2018
    Ik blijf genieten van je verhalen kijk al weer uit naar de volgende.
    💋💋 Christine.
  8. Lisette de Vroomen:
    22 juni 2018
    Wat weer een prachtig verhaal Loek en bijzondere foto's!!!
    en dat jasje... dat heb je och zeker wel gekocht hè? ;)
    Kusset
  9. Jack schneijderberg:
    22 juni 2018
    weer een mooi verhaal loek.......
  10. Pim:
    Mooi bro! Ga zo door :)
  11. Anneke:
    Heel mooi geweldig👍👍Jan en Anneke
  12. Corrie Leijten:
    23 juni 2018
    Mooi Loekie, fijn dat je het zo naar je zin hebt. En wie weet zie het Limburgse meisje nog wel eens een keertje terug.
    Wat een mooie reis ben je aan het doen.
    Knuffel xxx
  13. Bert v d Berg:
    23 juni 2018
    Mooie foto's en leuke verhalen Loek !
  14. Cora Fritz:
    24 juni 2018
    Mooie foto's weer! En succes met gastbloggen