Gold Coast, Brisbane, Noosa & Rainbow Beach

4 juli 2018 - Rainbow Beach, Australië

Na drie dagen op een eiland zonder internet, nu dan toch mijn reisverhaal! Overigens was ik foto's van het 'stadje' Gold Coast / Surfers Paradise (591.000 inwoners) vergeten op mijn blog te zetten. Deze staan er nu op, op pagina 3 van het laatste fotoalbum.

Laat ik ook beginnen bij Gold Coast, waar ik 2 volle dagen ben geweest. In de bus naar deze stad zit ik bij een Belgische man, die ik al ken vanuit Sydney en tijdens mijn reis steeds weer tegenkom. Ik besluit hetzelfde hostel te kiezen als die hij geboekt heeft, we praten elkaar bij en checken in. Hij besluit zijn kamer te ordenen, ik de stad al te verkennen. Ik loop naar het strand, dat een lengte van 70 km. blijkt te bestrijken. Na een stuk op het strand te hebben gelopen en een 'loaded fries' (friet met jus) gegeten te hebben, bekijk ik wat winkeltjes en loop naar het hoogste gebouw van Oceanië, Q1 (323 meter). Het gebouw is imposant, maar ik vind het te duur om ook naar boven te gaan. Het is mooi weer, dus ga ik naar 2 eilandjes met strandjes met villa's daar omheen. Ik eet een hapje en in de avond kijk ik met de Belgische man België-Panama in een leuke pub. De volgende dag sta ik vroeg op, ik ga te voet naar 'De Spit', een uitkijkpunt op zee, 10 km. lopen vanaf het hostel. Door een natuurpark en via het strand kom ik er uiteindelijk, de route is erg mooi. Ik zie de golven tegen de rotsen knallen en maak foto's op de spit. Omdat het hier vanaf 17.00 uur snel donker en erg fris wordt, ga ik op tijd weer terug.

De volgende dag vertrek ik naar Brisbane, een stad met 2 miljoen inwoners waar ik me heel erg fijn blijk te voelen. Het hostel waar ik verblijf is mooi en prima, maar helaas ontdek ik de eerste ochtend kakkerlakken naast m'n bed. De stad is groot, maar overzichtelijk. Er vaart een gratis ferry met 6 stops langs de oever, ik ga met deze deed u en een prachtig uitzicht naar de andere kant van de stad. Ik loop langs cliffs waar mensen (gezekerd) omhoog klimmen en zie een prachtig park met zwembad, strand en zelfs een lifegard, midden in de stad. Ik maak foto's van de skyline en bezoek de botanische tuin, er heerst overal een even chille sfeer. In de avond zijn er poolwedstrijdjes in het hostel, gratis drankjes en ik ontmoet een hoop nieuwe mensen. Met een Franse jongen ga ik de dag erop naar de 'Coo-Ta berg', ik kan meerijden. Vanaf daar kunnen we over heel de stad kijken, en vooral wanneer de schemer valt is het schitterend. De dag erop ontmoet ik in Brisbane een paar Colombiaansen, het klikt erg goed en ik mag met ze in hun huis mee-eten. Ook de Colombiaanse keuken leer ik in Australië kennen. Ik blijf wat daagjes langer in Brisbane en ga met ze naar een plek waar we Colombia-Senegal kunnen kijken, tussen de paar honderd Colombianen juich ik met hen mee als Colombia wint. De Salsa dans laat ik aan me voorbij gaan.

Ik vertrek alsnog naar de volgende stop: Noosa. Ik heb een leuk hostel waar ik korting krijg via een kaart die ik heb weten te bemachtigen, deze is op meerdere plekken te gebruiken :-) Via het strand ga ik naar een nationaal park, een mooie en pittige wandeling volgt. Er is regen voorspelt, maar ik merk dat het klimaat vanaf deze hoogte in Australië vrijwel altijd prima is. Ondanks mijn lange broek en de jas die ik bij me heb, bezoek ik het stadje en loop ik terug via dat zelfde park. Ik zie daar kaketoe's en kookaburra's, vooral het geluid van deze laatste vogel is onwaarschijnlijk, de moeite waard om even op YouTube op te zoeken, alsof er een aap lacht. Diezelfde middag kom ik de Belgische man weer tegen en hij blijkt ook weer in hetzelfde hostel te verblijven. Ik vertel hem over de kortingskaart en geef hem er 1 van de receptie, als dank mag ik met hem mee van zijn fles wijn drinken.

In 3 uur tijd ben ik in Rainbow Beach, voorbereid als ik ben weet ik precies wat daar de hoogtepunten zijn: Carlo Sandblow en de Coloured Sands. Ik kom aan in 'Pippies Hostel', waar ik in de prinsessenkamer mag slapen. Ik vraag het nog na, maar er blijkt geen prinses op me te liggen wachten. Vanuit m'n hostel klim ik via een park omhoog om uiteindelijk bij Carlo Sandblow te komen, het is mooier dan gedacht. Meters hoge zandduinen vormen een speeltuin voor Australische kinderen, die met een 'sandboard' naar beneden glijden. Ik loop over het landschap en zie aan de ene kant een gekleurd bos en aan de andere kant een helderblauwe zee. Vanuit daar loop ik 2 kilometer over het strand om bij het gekleurde zand aan te komen, ik pas goed op voor de vele 4x4 jeeps die langs me over het strand razen. Het is er een bizar fenomeen, 72 kleuren zand vormen het ene kunstwerk na het andere. Op mijn hand zie ik pas goed hoe de kleuren van elkaar verschillen, ik begrijp nu de naam van dit stadje: 'Rainbow Beach'. Ik kan voor omgerekend €5,50 barbecue'en bij het hostel en proef voor het eerst kangoeroevlees, een aanrader! Op tijd m'n bed in, want de dag daarna vertrek ik om 6.30 uur naar mijn eerst geboekte trip, mét gids: Fräser Island. Hier blijk ik 3 dagen geen internet te hebben, maar ik leef hier werkelijk mijn droom (komt in volgend verslag).