Hong Kong!

2 juni 2018 - Hongkong, Hongkong

Hallo allemaal, daar is hij dan, mijn eerste echte reisverhaal. Vandaag is mijn vijfde en tevens laatste dag in Hong Kong. Wat een gigantisch mooie en ook drukke stad, dag én nacht! Ik zal per dag vertellen wat ik zoal heb gedaan en in die volgorde ook de foto's proberen te plaatsen.

Zaterdag 26-5-2018 en zondag 27-5-2018: Mijn laatste weekend in Nederland en de dag waarop ik daadwerkelijk alleen in het vliegtuig stap. Een bijzonder weekend waarop ik mensen v.d. voetbal gedag heb gezegd, van vrienden afscheid heb genomen en tot slot op het vliegveld van m'n ouders, m'n broer, Melina en de tweeling. Super fijn wel dat zij er allemaal bij waren, al blijft het een raar idee dat de kleintjes nu nog niet eens kruipen en lopen en praten als ik terug kom.

Maandag 28-5-2018: Na een super vlucht met Aeroflot (met drie 3-gangen maaltijden) ben ik na een reis van zo'n 14 uur aangekomen in het hete Hong Kong. Gelukkig heb ik geen last van een jetlag, enkel wat vermoeid door een nacht overgeslagen te hebben. Het is hier zes uur later dan in Nederland. Ik vind snel uit waar ik een buskaartje kan kopen en welke bus ik moet hebben richting mijn hostel. Onderweg kijk ik mijn ogen al uit en herken ik dingen van foto's en filmpjes. Na gesetteld te zijn in mijn hostel, besluit ik om direct naar het Kowloon Parkn in de straat te gaan. Daar zie ik heel veel groen en ook flamingo's staan. In de verte zie ik een schitterende skyline die ik van dichterbij wil zien. Ik kijk m'n ogen uit en kom er bal snel achter dat ik tussen het lopen door bij winkelcentra naar binnen moet om af te koelen. Ik besluit direct een ferry te pakken naar Hong Kong Island om naar hét uitkijkpunt te gaan v.d. stad: Peak. Met een oude tram gaan we met tientallen tegelijk naar boven toe, en het uitzicht blijkt inderdaad waanzinnig met al die wolkenkrabbers aan het water! In de avond ga ik terug naar het water voor de skyline en er blijkt net een lichtshow te beginnen. Tussen de duizenden mensen geniet ik van dít alles en besef ik hóe dankbaar ik moet zijn dat ik op deze plek mag staan. Ik zie op tegen het slapen op een kamer met negen personen terwijl ik mijn leven lang alleen slaap.

Dinsdag 29-5-2018: Ik merk dat ik mee ga in de snelheid v.d. stad, en dat bevalt me prima. Ik koop een 'Octopus Tourist Card' om met de metro (MTR) te kunnen reizen. Al snel heb ik in de gaten hoe het metrosysteem werkt en waar ik moet overstappen en uitstappen voor hoogtepunten. Het weer blijft de gehele week 34 graden, dus stel ik me daar op in. Met de metro ga ik naar de Grote Boeddha, de grootste zittende boeddha ter wereld. Met de 'cable car' ga ik naar grote hoogte, dusdanig mooi door de groene heuvels en langs de Zuid-Chinese Zee dat ik tranen in mijn ogen krijg. De boeddha blijkt prachtig te zijn en de tempel ernaast evenzeer. Ik zorg dat ik op tijd weer beneden ben om met de tram mijn oude buurjongen Laurens te zien en om samen een hapje te eten. Een heel tof weerzien, waarna ik met zijn team mee ben gaan zaalvoetballen: 2 goals :-) Na afloop een biertje en moe maar voldaan v.d. dag terug naar mijn hostel, die ik via Google Maps weer vrij snel weet te vinden.

Woensdag 30-5-2018: Na een zeer korte nacht door een harde snurker op de kamer, besluit ik om 7.00 uur te vertrekken om een stuk te hiken. Al snel stijgt de temperatuur naar 30+ en zweet ik me kapot.ik hou het na een uurtje voor gezien en besluit naar één v.d. kleine eilandjes te gaan rondom Hong Kong (Lamma Iemand). Na een boottripje van zo'n 20 minuten ga ik aan land. De meeste medereizigers gaan bij een tentje zitten, maar ik ben voor de natuur gekomen. Ik besluit van de ene kant naar de andere kant van het eiland te lopen, om daar vervolgens weer een ferry te pakken. Het blijkt een tocht te zijn van 2,5 uur door heuvels. Prachtig, maar pittig! Halverwege kom ik op een strand, ga het water even in en tank wat vocht bij op een terras. Kraanwater in Hong Kong moet je niet drinken. Zwetend bereik ik de andere kant van het eiland, een hoop mooie kiekjes rijker. Ik drink er ijskoud kokoswater uit een kokosnoot en nadat ik nog even geniet van de rust van het eiland, neem ik de ferry terug naar het vaste land. In de avond geniet ik aan het water op een vaste plek van een biertje.

Donderdag 31-5-2018: Vandaag besluit ik naar de staat Macau te gaan, waar ze naar verluid de grootste casino's en overweldigende gebouwen hebben. Omdat het een staat opzich is, gaat de reis er naartoe officieel. Ik heb niet aan mijn paspoort gedacht, dus ga met de volgende boot mee. Ongeveer 45 minuten varen, via gates naar je zitplaats, gordel aan en ze komen langs voor drankjes, net een vlucht met een vliegtuig! In Macau staan gratis bussen, en ik kies ervoor om naar het beroemde 'The Venatian' te gaan. Het grootste gebouw ter wereld waar wordt geleefd en gewerkt. Het casino waar ik kom is 51.000 vierkante meter groot, heeft 3400 gokautomaten en 800 speeltafels. Het op acht na duurste gebouw ter wereld (3 miljard dollar) is overweldigend. In m'n korte broek speel ik wat potjes Roulette, maar helaas. Ik loop door naar 'Venice' waar je je in Venetië waant, bootjes met mensen worden door kanalen in het hotel gevaren. Binnen, maar met blauwe lucht en wolken. Vervolgens nog even naar 'Parisian', een ware Eiffeltorenwinkel en zelfs een heuse Eiffeltoren nagemaakt! De luxe, rijkdom en grootsheid hier is onwerkelijk. Tot slot ga ik naar de 'Macau Tower', waar ik met een oude studentenpas nog 50% korting weet te verkrijgen. Met de lift ga ik naar 338 meter hoogte, waar ik over glasplaten ietwat ongemakkelijk naar de prachtige uitkijkpunten loop. Een koppel gaat bungee jumpend terug naar beneden, ik pak toch maar weer de lift.

Vrijdag 1-6-2018: Wauw, het is gewoon al juni en ik vertrek bijna naar de stad waar ik jaren over gedroomd heb: Sydney! Maar vandaag spreek ik opnieuw met Laurens af om te lunchen in het gebouw waar hij ook werkt: ICC. Als hij weer door moet met werken, merk ik dat ik het jammer vind dat we afscheid moeten nemen. Op advies van hem bezoek ik in hetzelfde gebouw 'Sky 100', waar ik met de lift in zestig seconden naar verdieping 100 ga, helaas lukt het me hier niet om studentenkorting te verkrijgen. Op 469 meter hoogte heb ik het mooiste uitzicht over deze metropool.

Zaterdag 2-6-2018: Een kort nachtje opnieuw, omdat 'de snurker' weer actief was, zelfs oordoppen zijn niet tegen dít geweld bestand. Ik drink wat met een Filipijns meisje dat ik heb leren kennen, ik pak m'n backpack en schrijf mijn blog. Ik bedenk me dat ik voor het eerst een cultuurshock meemaak, zoveel dingen zijn hier anders! Maar goed georganiseerd met 7 miljoen mensen in één stad. Veel rijken hier, Porches, Ferrari's, Lamborgini's en Bentley's, ze zijn hier de orde van de dag. De stad is erg netjes, niets geen viezigheid of sigaretten op straat. De mensen zijn wisselend vriendelijk, maar men is vooral met zichzelf bezig. Ik voel me compleet veilig en er gebeuren geen gekke dingen hier. Ik raak gewend aan links lopen, de roltrap links pakken en het verkeer dat vanuit de andere kant aan komt rijden. Over een uurtje naar het vliegveld om dan om 18.55 uur lokale tijd naar de stad te vliegen waar ik al jaren over droom: SYDNEY! In Singapore stap ik op een ander vliegveld en ik hoop in 11,5 uur in Australië te arriveren. Tot dan!

1. Corrie Leijten:
    2 juni 2018
    De kop is er af, nu op naar Australië. Kan niet wachten op de volgende verhalen Loekie.
    Goeie reis naar down under.
    Knuffel van mij.
  2. Jack en Miranda:
    2 juni 2018
    Goed om te lezen hoe geweldig jij het allemaal ervaar en vind.
    Relaxed je eigen pad kiezen Super!!!
    Nu op naar de kukabara's en the Operahouse👍👍
  3. Appie:
    2 juni 2018
    Mooi stukje Loek, lekker blijven genieten van al het moois
  4. Annemiek:
    2 juni 2018
    Wow, je hebt al een prachtige 1e week achter de rug! Veel plezier in Sydney!
  5. Lisette de Vroomen:
    2 juni 2018
    Mooi om te lezen Loek. Wat een ervaringen al! Goede reis verder en dikke kus van 'tante' Lisette. En groetjes van Jan.
  6. Corrie Leijten:
    2 juni 2018
    Wauw mooie foto's. Vanmorgen zag ik niet het hele verhaal en geen foto's maar nu wel. GEWELDIG man.
  7. Christine:
    2 juni 2018
    Mooi reisverslag Loek blijf volop genieten
    Kus Christine
  8. Christine:
    2 juni 2018
    Mooi verslag Loek. Dit is echt genieten.
    Kus Christine
  9. Stef stuijts:
    2 juni 2018
    Goed bezig loek geniet er van en bij de snurker twee propjes in zijn neus🤣🤣
  10. Susanne vdg:
    2 juni 2018
    Wat een indrukwekkend verhaal!! Ik kan het blijven lezen, alsof ik een spannend avontuurlijk boek aan het lezen bent. Wat een prachtig avontuur. Benieuwd naar je volgende reis verhaal. Succes en geniet! Groetjes Suus
  11. Ans Croonen:
    2 juni 2018
    Mooi stukje Loek. Geniet er van.Dikke kus Ans.
  12. José Nuijten:
    2 juni 2018
    Moest je stuk ook in etappes lezen, maar wat een reis tot nu toe al, en wat een prachtige foto's, maar wat doet die man steeds op die foto's? 😂😂😂. Genieten!
  13. Vincent Schimandl:
    2 juni 2018
    Leuk om te lezen en prachtige foto’s !
  14. Rowan:
    Lekker bezig!
  15. Bert:
    2 juni 2018
    IK heb genoten van je eerste reisverslag Loek
    Je ben Goed bezig
    Kijk nu al uit naar je volgende reisverslag
    Gr Bert
  16. Christine:
    2 juni 2018
    Gooi die snurker uit het vliegtuig! Ha ha
  17. Anneke:
    2 juni 2018
    Geweldig Loek wat een ervaring. Geniet ervan.
    Wij genieten van jouw prachtige reisverslag
    Kus van ons O Jan T Anneke
  18. Yvonne Vissers:
    3 juni 2018
    Hoi Loek, leuk om jouw ervaringen te lezen. Prachtige foto's. Veel plezier in Australië!
    Groetjes X
  19. Ronald:
    mooi man!!!
  20. Ineke Vermeulen:
    Super tof Loek!
  21. Magda en Ben:
    4 juni 2018
    Ik geniet graag met je mee!!!!
  22. Janine van de Velde:
    4 juni 2018
    Echt leuk om je zo te volgen. Fijn dat je kan zo kan schrijven. Het is net of je tegen me aan het kletsen bent.
    Tot de volgende blog en geniet ervan
  23. Caroline de Jong:
    5 juni 2018
    Wat leuk om je avonturen te lezen! Veel plezier in Sydney!
  24. 🚌Yvon:
    6 juni 2018
    Tof verhaal! Leuk geschreven :D Veel plezier!