Great Barrier Reef (trip 4, één dag)

19 juli 2018 - Great Barrier Reef, Australië

Vandaag staat alweer mijn laatste geboekte trip op het programma, maar wel degene waar ik de meeste spanning voor voel: voor het eerst (introductie)duiken, tot wel 12 meter. En dat ook nog eens in het grootste rif ter wereld, het alom bekende Great Barrier Reef!

Na mijn ontbijt in het hostel (twee geroosterde boterhammen met pindakaas, een warm pannenkoekje met aardbeienjam en yoghurt met appelpartjes), ben ik klaar om naar de boot te vertrekken. Mijn tas, de avond ervoor ingepakt, op mijn rug en mijn telefoon voor Google Maps in mijn hand. Na een minuut of tien lopen kom ik bij de terminal, omdat ik tijd zat heb, besluit ik even binnen te kijken. De pilaar met bewegende vissen valt me direct op, ik maak er een foto van. Verder is hier niet veel bijzonders. Op de voucher die ik bij me heb, staat dat mijn boot klaarligt bij Marlin Marina, Finger E. Ik denk dat ik weet waar dit is, maar volg voor het gemak de meute. We komen aan bij een grote rode boot en ik zie de naam (Luke de Cvroemn) staan, dat zal ik wel zijn. Iedereen krijgt een nummer op zijn/haar hand waarmee de crew na iedere stop kan controleren of we weer compleet zijn. Ik ben nummer 7. Iedereen krijgt een 'stinger suit' in de passende maat en een paar flippers. We varen de haven uit, op weg naar die hele bijzondere plek.

Onderweg krijgen we direct een hoop informatie, zowel over het dagprogramma, als over veiligheidsvoorschriften. Volgend daarop in woord en gebaar informatie over hoe te duiken en waar we rekening mee dienen te houden. Ik voel van binnen gezonde spanning. De Franse jongen naast me en ik zitten in de tweede groep, dat inhoudt dat wij direct in de ochtend mogen duiken. Daar zijn we beiden blij om! Na twee uur varen stopt de boot en hoor ik het anker uit gaan. Ik trek mijn pak aan, dat nog nat is, ik heb in Australië geleerd dat dit niet koud is, maar 'verfrissend'. Evenals dat Australiërs niet lui zijn, maar 'relaxt'. Ik zie de verschillende kleuren blauw in de zee, de zon maakt het tafereel nog intenser. Als groep drie en groep vier aan het snorkelen zijn, krijgen wij onze duikuitrusting aan, ik zie een jongen van groep één proestend terug de boot in kruipen. Onze instructeur legt alles rustig uit, waar de knoppen voor dienen aan ons pak, dat we om de 0,5 meter onze oren moeten klaren en hoe we water uit onze bril krijgen onderwater. De loodgordel om ons middel en de knop die we indrukken, maakt het dat we voor het eerst met ons hoofd onder water komen.

We houden ons aan een ijzeren stang vast en leren gebaren voor onderwater. Steek bijvoorbeeld geen duim op als het goed gaat, dit betekent dat je terug boven water wilt. Het ademhalen onder water vind ik heel gaaf, toch weer totaal anders dan met een snorkel. Rustig blijven gaat me goed af, alleen zeewater onderwater uit mijn duikbril krijgen kost me de nodige moeite. Tijdens de instructie raak ik even in paniek wanneer ik per ongeluk water inadem in plaats van uitspuug, gelukkig kan ik verder nadat ik weer rustig ademhaal. We gaan via een touw naar 12 meter diepte, het klaren gaat redelijk, mijn rechteroor staat wel onder druk voel ik. Zodra we zijn afgedaald naar de zeebodem en horizontaal tussen het koraal en de duizenden mooie vissen zijn, merk ik dat ik pas kan genieten. Ik zou boven water een brede lach op mijn gezicht hebben, dit is onder water echter alleen van binnen te voelen, niet te zien. We zien een zeeschildpad heel kalm voorbij zwemmen, het maakt me zelf relaxt. Er worden wat foto's onder water van ieder van ons genomen en we gaan na een uurtje via dat zelfde touw terug naar de oppervlakte.

Ik kan moeilijk beseffen dat ik ook dit in mijn leven weer heb gedaan! We trekken ons pak uit, drogen ons af en komen bij op het dek in de zon. We blijken mazzel te hebben, de dagen erna zou het bewolkt zijn en regenen. Ik herken een meisje uit mijn hostel die ook in mijn groep zit, samen met nog een Pools en Duits meisje hebben we het de rest van de dag erg gezellig. We lunchen aan boord, een uitgebreide schotel. Vervolgens trekken we ons verfrissende pak weer aan en gaan snorkelen. In het begin zie ik weinig, de zee is hier te diep. Gelukkig is dit maar van korte duur en zien we het mooie koraal, al valt het me op dat er wel veel beschadigd is. Ik hoor iemand het 'schildpaddenalarm' geven en een groot deel van de snorkeleres zien dit prachtige beest. Niet aanraken, dit heeft meerdere duikers en snorkelers vingers gekost. We snorkelen naar een zandbank waar een groep vogels uitrust van een lange vlucht. Heerlijk om even dit warme zand onder m'n voeten te voelen! Het water is niet koud, maar na een klein uurtje houden we het water voor wat het is.

Als ik wat droogs heb aan gedaan, bekijk ik op een laptop een paar foto's en twee filmpjes van mezelf tijdens de duik. Je betaalt voor een foto of filmpje hetzelfde. Na even te hebben nagedacht besluit ik het filmpje te bestellen, zodat ik daarvan screenshots kan maken en ik toch meerdere foto's heb :-) Op het dek besluiten de meiden en ik om in de avond nog een drankje te doen, terwijl we wat dolfijnen zien springen. Moe, maar erg voldaan keren we met de boot terug naar het vaste land. Onderweg wordt er nog met een schaal vers fruit langs gegaan, waarbij een deel op de grond beland i.v.m. de golven. Ik slurp het laatste beetje passievrucht op terwijl we terug in de haven van Cairns aanmeren. Wat voel ik me tof, trots loop ik met mijn verkregen certificaat de boot af en geef de gehele crew een high-five. Alles waar ik van droomde en wat op mijn bucketlist stond voor de oostkust heb ik gedaan! Zaterdag vlieg ik terug naar Brisbane om me daar voorlopig te settelen.

1. Ankie Smits:
    19 juli 2018
    Wat een belevenis zeg, dit is toch geweldig
    Prachtige foto's, en ook weer mooi verwoord...die pilaar was ook heel mooi
  2. Christine:
    20 juli 2018
    Prachtig verhaal Loek . Je zou ook nog schrijver kunnen worden
    je maakt prachtige verslagen!
  3. Franca Konings:
    21 juli 2018