Sydney

10 juni 2018 - Sydney, Australië

Zondag 10-06-2018: Op deze regenachtige dag in Sydney, op de dag waarop mijn broer Pim jarig is, schrijf ik mijn blog. Ik ben hier nu een week en heb me nog geen moment verveeld. Wat me vanaf dag één ontzettend bevalt, is dat het hier lang niet zo druk en hectisch is als in Hong Kong. Daarnaast is werkelijk iedereen vriendelijk en behulpzaam (buschauffeurs, mensen op straat, taxichauffeurs, etc.). Op straat aan worden gesproken door een zakenman met de vraag hoe het met me gaat en wat ik fit weekend ga doen, ik hou ervan. Daarnaast is de stad niet gehaast, alles gaat behoorlijk op het gemak.

Zondag 03-06-2018: Ik kom in m'n hostel aan na een prima reis vanuit China. Het is er netjes, net als de rest van Sydney, en uiteraard zijn ze vriendelijk. De 6-persoonskamer waarop ik slaap is een mannenkamer en ik krijg direct een hoop tips. Het weer is prima en ik ben loop meteen enthousiast 35 minuten richting het bekende Opera House. Ik kom door het mooie Hyde Park en zie naast het Opera House de grote Harbour Bridge! Na veel foto's en de omgeving verkent te hebben, besluit ik een Thai binnen te gaan om een rode currie te eten.

Maandag 04-06-2018: Vandaag is het mijn 'orientation day', ik krijg in de ochtend informatie over hoe ik werk kan vinden, vragen we een Tax File nummer (heb je nodig om in Australië te mogen werken) aan, en krijg ik een Australische simkaart. Ik ga naar de bank voor een Australisch bankaccount en ben precies op tijd terug voor de 'city tour' die door het hostel wordt geregeld. Ik ontmoet een Nederlands meisje en we trekken de gehele dag samen op. We komen tijdens de wandeling langs highlights van Sydney en horen leuke weetjes. Tijdens een wijntje van de Aldi besluiten het Nederlandse en ik om morgen de 'Blue Mountains' te gaan zien.

Dinsdag 05-06-2018: Om 10.18 uur pakken we de trein die ons in twee uur naar het prachtige gebied in de groene heuvels brengt. Na twintig minuutjes lopen zien we de welbekende 'Three Sisters', drie zussen die, volgens het verhaal, door een medicijnman in steen zijn veranderd om ze te beschermen. Ondanks de mist kunnen we een aantal prachtige foto's maken. We lopen de vallei in en zien steeds weer wat moois, watervallen, witte bomen, vergezichten en heel veel groen. Na drie uur lopen komen we aan bij de stijlste treinbaan ter wereld! We gaan met 64 graden recht omhoog terug de heuvel op, een vette ervaring rijker. In de avond drinken we wat in de bar/discotheek onder ons hostel. Ik raak aan de praat met drie Australische gasten die in Sydney wonen, we besluiten met hen mee op stap te gaan naar 'Club Frankie's' waar ik weer een Argentijns meisje leer kennen en we de hele avond in gesprek zijn.

Woensdag 06-06-2018: Het is bagger weer, de gehele dag zou het veel regenen. Ik heb tot morgen in mijn hostel, maar omdat het me zo goed bevalt boek ik een week bij. Er is iedere dag wel wat te doen (gratis pizza bij een drankje, het spel beerpong, poolen, Latina partys, silent disco en gratis wijn en kaas avond). Ik besluit deze dag te gebruiken om mijn bucketlist van Sydney af te werken. Ik bezoek het op twee na grootste casino van Australië, ga naar de hoogste toren van de stad en bezoek drie musea (Sealife, Madame Tussauds en Wildlife). Bij laatstgenoemde zie ik de eerste kangoeroes en koala's! Ik besluit tot slot nog een glow-in-the-dark cocktail te drinken in de 'O Bar', een restaurant op verdieping 47 van een toren, op ruim 300 meter hoogte, fantastisch. Als ik in de regen terug naar mijn hostel loop, voel ik medelijden met de vele zwervers in de straten.

Donderdag 07-06-2018: Ik verhuis van mijn kamer naar eenzelfde kamer op de vierde verdieping. Ik praat daar een minuut of vijf met een jongen, tot we erachter komen beiden Nederlands te zijn. Ik ga met een Belgisch meisje dat ik heb leren kennen de stad in, ze is net aangekomen en ik speel als gids. Het is 18.00 uur als we door de gezellige 'Darling Harbour' lopen. We zijn allebei een beetje klaar met noodles en rijst en zien bij een tentje de actie biefstuk met friet voor $16, ongeveer €10,-, het blijkt nog erg goed te zijn ook. Terwijl we aan het water zitten te eten begint de lichtshow,het is deze weken namelijk 'Vivid Light Festival', we zeggen tegen elkaar dat we bevoorrecht zijn en dat we dat onszelf moeten blijven beseffen.

Vrijdag 08-06-2018: Wanneer ik richting het station loop, word ik een reisbureau binnen gepraat waar ik erg veel informatie krijg over reizen langs de oostkust. Ik heb Sydney grotendeels gezien, dus wil wel weer door om Australië verder te ontdekken. Ik besluit een reis van 48 dagen te boeken met de Greyhound bus. Donderdag 14 juni ga ik starten om in 17 stops 2400 km. af te leggen. Ik boek trips als Fräser Island, Whitsundays, het wereldberoemde Great Barrier Reef en Daintree Rain Forrest (is het Googlen meer dan waard!). Na die zes weken wil ik een aantal maanden gaan werken, waarschijnlijk op mijn eindbestemming: Cairns. In de avond kom ik in de bar van het hostel opnieuw de drie gasten uit Sydney tegen en gaan we nog een avond dansen in Frankie's, waarbij ik veel drankjes krijg van mijn nieuwe 'mates' :-)

Zaterdag 09-06-2018: Deze dag gebruiken het Belgische meiske en ik om een Australisch bankaccount te regelen. Als dít is gelukt gaan we vers fruit halen en wandelen over de grote 'City Market'. Ik besluit om 'Bondi Beach' te gaan zien en ik ga naar cliffs en uitkijkpunten over het strand, de zee en een openluchtzwembad. In de avond eet ik een pasta in het 10.000 inwoners tellende stadje Bondi Junction, alvorens ik terugkeer naar Sydney om nog even met het Belgische meisje over het lichtfestival te wandelen. Langs het verlichte Opera House, de Harbour Bridge en de botanische tuinen.

Zondag 10-06-2018: De zon breekt nu toch door de wolken! Ik schrijf mijn blog, eet iets en ga mijn eerste tocht met de Greyhound bus online reserveren. Ik ga mijn was doen en wellicht een museum of bioscoop bezoeken. Ik wil de aankomende dagen nog naar 'Manly Beach' en mezelf verdiepen in de reis langs de oostkust. Ik kan eigenlijk niet meer wachten!!

1. Monique:
    Leuk om te lezen Loek !
  2. Jack en Miranda:
    10 juni 2018
    Superleuk verslag om te lezen.
    Veel plezier in Manly ik vond het daar fantastisch en wat je zegt alles relaxed geen stress.
    Goede reis de komende dagen en geniet van het uitzicht.
    Gr Jack en Miranda
  3. Janine:
    10 juni 2018
    geweldig om te lezen! Reis ik zo een stukje met je mee!!
    Geniet ervan!
  4. Cora Fritz:
    10 juni 2018
    Zo te lezen heb je het super naar je zin.
    Leuk dat je zo snel contact maakt en geniet van je geweldige ervaringen!
  5. Selina:
    Zo leuk Loek!
    Terwijl ik je verslag zit te lezen, lijkt het net of ik zelf alles weer herbeleef!
    Echt, geniet elke seconde!!
    Goede reis en succes bij het vinden van een baan.
  6. Corrie Leijten:
    10 juni 2018
    Hoi Loekie, wat een mooi verhaal. Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt. En al zoveel meisjes ontmoet , ik krijg straks nog gelijk denk ik dat je met een vrouwtje terug komt hahaha. Nog veel plezier verder. Dikke knuffel van mij.
  7. José Nuijten:
    10 juni 2018
    Prachtig verhaal weer. Ik merk nu al dat ik naar deze wekelijkse blog uitkijk, gewoon vanwege je mooie manier van vertellen en de schitterende foto's. 👍🏼. Oh en gefeliciteerd met Pim🍺
  8. Jack schneijderberg:
    10 juni 2018
    mooi verhaal loek en volgens mijn heb je het goed naar je zin,,,veel suc 6 nog....groetjes ,
  9. Anja en Kees:
    10 juni 2018
    Heee Loek, zitten hier " gewoon" op Tenerife mee te kwijlen met jou prachtige ervaringen! Geweldig om zo mee te reizen 😊 veel plezier met de volgende trip!! X
  10. Carolien C:
    10 juni 2018
    Goed bezig Loek! Je hebt het prima naar je zin als het zo lees. Veel plezier nog en ik kijk uit naar je volgende blog!
  11. Christine:
    10 juni 2018
    Mooi verhaal Loek ik kijk alweer uit naar het volgende!
    Maak er weer een mooie week van.
  12. Peter stam:
    10 juni 2018
    geweldig om te lezen Loek. Lekker genieten man. Dit nemen ze je nooit meer af.
    groeten

Peter
  13. Rowan:
    Lekker bezig maat :)
  14. Caroline de Jong:
    10 juni 2018
    Geweldig weer om te lezen Loek! Blijven genieten en veel plezier op je vlg avontuur! Ik kijk ernaar uit! En ik zei het nog he om meisjes zit je vast niet verlegen! 😊
  15. Appie:
    Weer een mooi stukje Loek..💪💪👍
  16. Dimphie:
    Hoi, hoi Loek!

Wat toch een geweldige ervaring voor je. Blijf genieten en heel veel plezier.
    Waar is de tijd gebleven dat je stage liep in onze kleuterklas?????
    Ik blijf je volgen en geniet van je verhalen!
  17. Anneke:
    11 juni 2018
    Wij genieten van je mooie reisbeschrijving .prachtig.
    Dit nemen ze je niet meer af. Geniet nog maar lekker.
    Groetjes Jan en Anneke
  18. Loek:
    12 juni 2018
    Bedankt voor al jullie reacties, erg leuk om dat vanaf hier te lezen! 😃
    Ik hou jullie op de hoogte van m’n avonturen, hoop dat het jullie ook allemaal goed gaat 🤞🏻
  19. Susanne vdg:
    12 juni 2018
    Wat een leuke vlog weer Loek! Wat een ervaring ik kan alleen maar zeggen: wauwwww... vet!! Ik blijf je volgen. Succes weer verder en veel plezier op je volgende avontuur!