Perth, West-Australië

13 januari 2019 - Perth, Australië

Allereerst wil ik jullie allemaal nog de beste wensen voor 2019 wensen!
Na een mooie avond, ben ik het jaar goed begonnen met de Nieuwjaarsduik.
Met zo'n tweehonderd Nederlanders een Unox muts op en een frisse duik genomen, het was buiten gelukkig 30 graden.
Een paar dagen later hebben we voor het eerst les gehad in kitesurfen, heel interessant, de vervolglessen doen we later.

Vorige week zaterdag, na een vlucht van 4,5 uur, zijn we aangekomen in Perth.
Na Brisbane (Oost-Australië) en Melbourne (Zuid-Australië), wonen we nu in West-Australië.
Op 15 minuten van het strand, hier aan de westkust waar altijd de zon schijnt, waar de stranden parelwit zijn en de zee azuurblauw.
Perth is van de grootste steden van Australië degene met de meeste zonuren per dag.
Ik ben nu meer in de buurt van Azië, en het tijdsverschil met Nederland is van 10 uur tijdsverschil nog "maar" 7 uur.

Het geluk is aan mijn zijde, ik kon dinsdag direct aan de gang bij hetzelfde bedrijf (maar in een andere staat van Australië) als waar ik voor werkte in Brisbane en Melbourne:
Complete Office Supplies (COS).
Een half uurtje rijden met de auto waar ik de komende tijd gebruik van kan maken.
Ik doe voornamelijk 'picking', oftewel orderpicken in een magazijn.
Veel jonge Australische gasten als collega's, ook hier geen enkele backpacker die er werkt, op mij na.
Hier kan ik tot aan het einde van mijn visum (3-5-2019) fulltime werken.
Iedere ochtend start ik pas om 10.00 uur, en omdat ik toch altijd vroeg wakker ben, heb ik het hardlopen weer opgepakt.
Ik probeer iedere dag voor het werk wat kilometers te maken, en voel me nu al fitter.
Een mooi pad was een dag afgesloten i.v.m. een gespotte giftige slang (ja, het blijft Australië...).

Mijn plan is om begin mei naar Thailand te vliegen en nog een tijd door Azië te reizen.
Dat betekent hier in Perth sparen, maar natuurlijk ook zoveel mogelijk van het prachtige westen van dit land zien.

De dag nadat we aankwamen in Perth, ben ik de stad direct gaan verkennen.
Trein gepakt naar de stad, broodje gegeten, gebouwen bekeken, bruggen over gelopen en het grote Kings Park met oorlogsmonument bezocht.
Vervolgens een bekende trap op gelopen (Jacob's Ladder), van uitzichtpunten genoten en een Belgische kroeg gevonden!
Daar een heerlijke Tripel Karmeliet op, om vervolgens via een markt terug huiswaarts te keren.

(Onderstaande plaatsen zijn handig om even te Googlen om er een indruk van te krijgen, ook heb ik al foto's van enkele plekken geplaatst).
Gisteren met de auto op pad geweest, eerst naar het prachtige Scarborough, waar we genoten van het prachtige strand en het nieuwe openluchtzwembad.
Niet in de zee gezwommen, alles was de dag ervoor nog afgesloten omdat er een 3 meter lange haai gespot was voor de kust.
Daar geluncht en doorgereden naar Cottlesloe Beach, waar we met een stel wat hebben gedronken en hier de kust hebben bewonderd.

Op de planning voor aankomende tijd staat om Fremantle te bezoeken, een voorstad van Perth met een gevangenis die je kunt bezichtigen, oude gebouwen, een grote markt en natuurlijk ook weer een mooi strand.
Volgende week ga ik naar een autoshow, waar we met een Chevrolet Corvette uit 1975 naartoe rijden.
Over twee weken rijden we 4 uur naar het zuiden, om daar 3 dagen te blijven in en rondom Margaret River.
Deze streek staat bekend om zijn mooie natuur en de wijngaarden en wijnhuizen, erg vervelend...
Later zal ik ook 'Rottnest Island' bezoeken, op een half uur varen per ferry van Perth.
Dit eiland heeft als enige eiland ter wereld 'quokka's', de kleinste kangoeroesoort die er is.
Het is net of deze dieren altijd glimlachen, ik ben benieuwd!

Ik was een beetje bang voor de hitte aan de westkust, maar het waait hier gelukkig bijna altijd.
En in de ochtend hoef je nooit na te denken over een lange of korte broek, en of je wel / geen jas of vest meeneemt.
De lucht is altijd blauw en het is hier vrijwel nooit bewolkt, super lekker.
Heb ook al wat speciale vleessoorten geprobeerd hier, zoals Emu, krokodil, kangoeroe en gijt.

Ik ben het reizen absoluut nog niet beu.
De tijd vliegt, ik ben nu 7,5 maand van huis, maar heb gelukkig ook nog een tijd te gaan om meer van de geweldige aardbol te zien.
En ja, ik mis natuurlijk ook mensen, heb ik ook wel eens heimwee en verlang ik soms naar dingen die hier niet te krijgen zijn.
Maar dit weegt (nog) niet op tegen deze geweldige ervaring en de ongelofelijke energie die ik hiervan krijg.
Het is bijzonder hoeveel je (onbewust) nadenkt over je leven, wat je waardeert en tof vindt, en waar je klaar mee bent en niet (meer) wil.
Ik zal dezelfde persoon blijven, maar ook veranderd zijn.
Dromen waarmaken, gelukkig zijn, doen wat je leuk vindt, ik besef des te meer dat dat het leven kleur geeft.
Ik blijf nadenken, dromen en genieten, en schrijven en stukken publiceren, dingen waar ik me heerlijk bij voel.

Loek

1. Maloe:
    13 januari 2019
    Wauw, mooi ook daar neefje! Je schrijft mooie verhalen! Blijf er zeker van genieten!
  2. Appie:
    Weer mooi stukje Loek, en jij ook natuurlijk nog al het goeds voor 2019
  3. Ronald:
    goed bezig loekie!!!
  4. Bert:
    13 januari 2019
    Heb weer genoten van je reisverhaal Loek
    En natuurlijk een goed 2019!
  5. Yvonne:
    13 januari 2019
    Heb het gelezen Loek weer een prachtige ervaring en geweldig leuk weergegeven!❤❤👍👍
  6. Christine:
    13 januari 2019
    Prachtig verhaal Loek blijf genieten.
  7. Anja en Kees:
    13 januari 2019
    De "erg late" ook super beste wensen voor jou in 2019 Loek! Dat je dromen wensen en voornemens uit mogen komen, en je wederom geweldige maanden tegemoet gaat. We blijven meegenieten hoor, kijk al weer uit naar je volgende verslag. Groetjes van ons.
  8. Corrie Leijten:
    13 januari 2019
    Mooi man,door jou verhalen ben ik ook een beetje in Australie.

Knuffel van je tweede moeder.
  9. Franca Konings:
    15 januari 2019
    Ziet er weer schitterend uit. Veel plezier weer daar Loek.
  10. Rowan:
    16 januari 2019
    Make those dreams come true mate
  11. Anneke van den berg:
    26 januari 2019